-->

Tuesday 8 January 2019

Diancam Serangan Oleh China, Taiwan Minta Bantuan


Foto: supchina.com

TAIPEI - Presiden Taiwan Tsai Ing-wen pada hari Sabtu (5/1/2019) meminta sokongan dan bantuan daripada komuniti antarabangsa selepas China mengancam untuk menggunakan pasukan tentera sebagai usaha China bersatu dengan Taiwan..

Tsai berkata bantuan diperlukan untuk mempertahankan demokrasi dan cara hidup negara dalam menghadapi ancaman Beijing.

"Kami berharap masyarakat antarabangsa akan mengambilnya dengan serius dan dapat menyuarakan sokongan dan membantu kami," kata Tsai kepada wartawan di Taipei, merujuk kepada ancaman bahawa China akan menggunakan kuasa ketenteraan untuk membawa Taiwan di bawah kawalannya.

Menurutnya, jika masyarakat antarabangsa tidak menyokongnya, negara demokratik boleh diancam. "Kami mungkin perlu bertanya negara mana pula selepas ini," kata Tsai, seperti yang dipetik dari Reuters.

Taiwan adalah isu paling sensitif untuk China. Kerajaan Xi Jinping menganggap Taiwan sebagai wilayahnya yang menentangnya.

Xi Jinping telah meningkatkan tekanan ke atas Taipei sejak Tsai dari Parti Progresif Demokratik menjadi presiden Taiwan pada tahun 2016.

Presiden Xi pada Rabu mengatakan bahawa China mempunyai hak untuk menggunakan kekuasaan untuk membawa Taiwan di bawah kawalannya. Walau bagaimanapun, pihaknya akan berusaha untuk mencapai penyatuan semula secara aman dengan rantau ini.

Sebagai tindak balas, Tsai berkata Taiwan tidak akan menerima "satu negara, dua sistem" dasar politik dengan China. Beliau menegaskan bahawa semua rundingan perlu dijalankan berdasarkan kedua-dua pihak.

Tsai juga menggesa China untuk mempunyai pemahaman yang betul tentang apa yang difikirkan oleh rakyatTaiwan. Menurut beliau, tindakan seperti intimidasi politik tidak akan membantu.

China dan Taiwan pernah bersatu dalam satu kerajaan. Walau bagaimanapun, ia dipisahkan pada tahun 1949 selepas berlaku perang saudara.

Next article Next Post
Previous article Previous Post
 
-->