-->

Friday 11 January 2019

"Kita Tidak Akan Benarkan - Dr M



Foto: The Star

PUTRAJAYA: Kerajaan telah mengulangi pendirian bagi tidak membenarkan atlet Israel bersaing dalam Kejohanan Renang Dunia Para Dunia 2019 di Kuching yang akan berlangsung dari 29 Julai hingga 4 Ogos ini.

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata jika skuad Israel terus berdegil dan masih mahu mengambil bahagian dalam kejohanan, maka ia akan menjadi satu kesalahan.

“Kita tetap tidak benar... Kalau mereka mai (datang) juga ia adalah satu kesalahan.

"Sekiranya mereka mahu menarik balik hak hak penganjuran dari Malaysia, mereka boleh melakukannya," katanya semasa sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Antirasuah (JKKMAR), di sini hari ini.

Dr Mahathir mengeluarkan kenyataan sedemikian berikutan tindakan Malaysia menghalang atlet Israel daripada mengambil bahagian dalam kejohanan itu yang mengakibatkan bantahan daripada Jawatankuasa Olimpik Israel yang terus memberikan tekanan untuk atlet mereka diberikan visa untuk bersaing.

Kejohanan itu adalah penting bagi kelayakan ke Sukan Paralimpik Tokyo 2020.

Majlis Paralimpik Malaysia, sebagai penganjur kejohanan, dikatakan menghadapi situasi yang sukar berikutan larangan terhadap atlet Israel.

Semalam, Timbalan Menteri Belia dan Sukan Steven Sim Chee Keong berkata Malaysia tidak akan membenarkan atlet Israel memasuki negara ini untuk mengambil bahagian dalam kejohanan itu.

Beliau berkata bahawa ini adalah kerana Malaysia mempunyai dasar luar negara yang sangat jelas terhadap Israel.

"Oleh itu kerajaan akan mengekalkan pendirian tegasnya dalam isu ini sebagai protes terhadap penindasan berterusan rakyat Palestin," tegasnya.

Next article Next Post
Previous article Previous Post
 
-->